Page 27 - BUDLive 2023/03: Lesní školky, Koněspřežka vs. sedláci, Létající sládek Aleš Dvořák
P. 27
Koněspřežka
jichž služby formani využívali. Není divu,
že i těmto skupinám byla koněspřežka tr-
nem v oku.
„Podél komunikací z Budějovic do Lin-
ce byly zájezdní hospody nebo obyčejné
hostince na občerstvení. A pochopitelně
se stavbou koněspřežky došlo ke změnám.
Formani přestávali mít výdělek, a to se po-
depsalo i na tržbách hostinců podél trasy.
Nebylo to tak nic jiného než špinavý kon-
kurenční boj. Známe případ, kdy došlo k za-
pálení dřevěného mostu, standardně byly
vytrhávány kolejnice,“ připomíná Ivo Hajn.
Vzbouření dělníků
Neškodili ale jen formani nebo hostin-
ští. Železo na kolejnicích se často hodilo
i místním obyvatelům. „Kolejnice tvořily
Koněspřežná dráha, ale bez koní, se naposledy objevila v Českých Budějovicích v České ulici dřevěné trámy, ale byly pobity plochými
při městských slavnostech v září 2008 centimetrovými hřeby. To byl flák železa.
Nezřídka skončila kolejnice i se železem
je možné, hledat po dobrém cestu k doho- popisuje Miloš Svoboda v knize Začalo to u vesnického kováře,“ říká Ivo Hajn v po-
dě, aby se příslušné úřady neobtěžovaly koněspřežkou. řadu Vltavín na stanici Českého rozhlasu
žádostmi“. První veřejná dražba u Netřebic ale České Budějovice.
Veškerá tato opatření ale hlavně skončila fiaskem. Lidí se sice tehdy do- Problémy ale byly i s dělníky na stav-
na budějovickém panství byla marná. Vý- stavilo hodně, pod tlakem formanů se ale bě, jejichž přímými zaměstnavateli by-
měna pozemků pokračovala jen velmi o práci nikdo z nich nepřihlásil. Gerstner li pachtýři. O způsobu výplaty dělníkům
pomalu. Stále docházelo k rozepřím a po- tak musel zahájit stavbu v režii společ- pachtýři se Gerstner zpočátku moc nesta-
tyčkám a nedůvěra obyvatelstva vůči že- nosti. „Přes tyto obtíže dokázal vybudovat ral. Jisté je, že hlavně v počátku stavby by-
leznici vymizela až po dlouhých letech. v šesti měsících úsek trati mezi Netřebi- ly mzdy celkem nízké. K organizovanému
cemi a Velkými Omlenicemi v délce 7,58 odporu nedocházelo, ale trpělivost došla
Špinavý konkurenční boj kilometru, takže splnil první podmínku zaměstnancům v říjnu roku 1827, kdy
Už od zveřejnění prvních plánů se stanovenou privilegiem, jak zjistila státní se veliký dav shromáždil před Gerstne-
výstavby koněspřežky obávali formani. úřední komise,“ pokračuje Svoboda. rovým sídlem v Budějovicích a dožado-
Ti byli se svými koňmi a povozy do té do- Odpor formanů proto nabíral na síle. val se přístupu k němu. „Toto vzbouření
by výhradními přepravci zboží. Železnice Potvrzuje to třeba i zmínka stavbyvedou- zdolal jen díky vlastní fyzické síle, výtrž-
pro ně totiž znamenala skutečnou ránu cího na generálním shromáždění akcio- níky za pomoci několika dozorců vytlačil
pro jejich podnikání. Pocházeli většinou nářů v prosinci 1827: „Zemědělci, zabýva- z průjezdu, a přitom dva delikventy zadr-
z řad jihočeských zemědělců a zabývali se jící se většinou přepravou soli, snažili se žel a odevzdal magistrátu k potrestání,“ lí-
dopravou soli a zboží mezi Budějovicemi našemu podniku co nejvíce překážet, od- čí Miloš Svoboda. Šetřením se pak ukáza-
a Lincem. V koněspřežce vycítili nebezpe- mítali pronajímat své povozy nebo za ně lo, že dělníky okradli pachtýři mezi Včel-
čí a začali podněcovat odpor místních po- žádali přemrštěné ceny.“ nou a Kamenným Újezdem.
dél celé délky dráhy. Odpor formanů šel tak daleko, že I přes tyto všechny problémy se poda-
I dílem formanů tak skončila neúspě- ve snaze co nejvíc škodit, vozili náklad řilo koněspřežku dokončit a 30. září 1828
chem Gerstnerova první veřejná dražba z Mauthausenu anebo z Lince až do Bu- zahájila pravidelný provoz mezi Budě-
stavebních prací v červenci 1825. Stavi- dějovic za 32 krejcarů za vídeňský cent. jovicemi a rakouským Kerschbaumem.
tel koněspřežky se totiž rozhodl pro tak- „I za tyto dumpingové ceny dopravovali U toho už ale František Antonín Gerstner
zvaný anglický způsob provádění stavby. raději, než by vozili železniční společnos- nebyl. Kvůli neustálému překračování
To znamená, že „zadával jednotlivé úse- ti na poloviční vzdálenost za 24 krejcarů,“ rozpočtu ho akcionáři celého projektu
ky stavby pachtýřům za podmínky, že je uzavírá Svoboda. donutili předat stavbu svému inženýrovi
provedou za nejnižší cenu. Stejně zadával Historik Ivo Hajn upozorňuje, že úby- Matthiasovi Schönererovi. Doprava zboží
i všechny ostatní práce spojené se stav- tek formanů znamenal pohromu i pro zá- po celé trati až do Lince byla pak slavnost-
bou železnice, například lámání kamene,“ jezdní hostince, pekaře a řemeslníky, je- ně zahájena 1. srpna 1832.
podzim 2023 BUDLIVE 27