Page 24 - BUDLive 2023/03: Lesní školky, Koněspřežka vs. sedláci, Létající sládek Aleš Dvořák
P. 24

Kauza






                             KDYŽ SEDLÁCI A FORMANI BOJOVALI PROTI KONĚSPŘEŽCE
                       „Dílo ďáblovo“










          Přesně před 195 lety, v září 1828, zahájila koněspřežka pravidelný provoz mezi Českými
         Budějovicemi a rakouským Kerschbaumem. Výstavbu nejstarší železnice na kontinentě
        provázel odpor sedláků, od kterých bylo nutné vykoupit pozemky. Bouřili se ale i formani,
                                dělníci na stavbě nebo obyvatelé v okolí dráhy.

                        Petr Kubát, Český rozhlas České Budějovice     Petr Zikmund a archiv autora



             ednoho jarního dne roku 1826 vy-
             razil František Antonín Gerstner
             se svými zeměměřiči a  dělníky
             na  pole u  Rožnova. „Železná sil-
        Jnice“ už se pomalu přibližovala
        k  Budějovicím a  u  německých sedláků
        z  Roudného a  Rožnova narazila stavba
        na dosud nejsilnější odpor.
           O tom, že se na jejich rodinném ma-
        jetku pohybuje sám stavitel koněspřež-
        ky, se sedláci rychle dozvěděli. Posilnili
        se mokem v tamní hospodě, doma si vy-
        zvedli hole a sekery a vydali se to přímo
        k  rozestavěnému železničnímu náspu
        s  „rytířem z  Gerstnerů“ vyřídit si slovy
        „že pokud ještě budou přiváženy kame-
        ny, rozsekají kola a ztlučou každého, kdo
        se odváží ty kameny vozit na jejich pole“.
                                          Model krytého vozu Hanibal určeného pro přepravu osob (zdroj: Bujanov.cz)
        Boží prozřetelnost
           Urputnosti sedláků se nemůžeme di-  níkem bychom mohli říct Boží prozřetel-  Tahle  historka  nám  vykresluje  at-
        vit. Budoucí koňská dráha měla vést často   nost.                   mosféru tehdejší doby i vztah místních
        přes nejlepší ornou půdu. Pozemky mě-  „Po nedaleké cestě se totiž zrovna vra-  ke stavbě „koňky“. A zároveň taky odha-
        ly být najednou doslova přeseknuté vej-  cela ze cvičiště malá vojenská jednotka.   luje určitou vypočítavost. Když nakonec
        půl. Navíc to byl jejich dlouholetý rodin-  Vojákům se podařilo Gerstnera odříznout   stavba začala, přihlásili se ti samí sedláci
        ný majetek, na kterém po generace lpěli.   od zuřících sedláků a zabránili tak otevře-  na provedení méně kvalifikovaných prací.
        A na Gerstnerovy zeměměřiče měli spa-  nému střetu. Někteří sedláci a jejich pře-  „Sedláci, kteří se bouřili, náhle ucítili příle-
        deno už od doby, kdy se dozvěděli, že prv-  dáci pak byli na pár dní uvězněni. Po tom,   žitost a houfně se ucházeli o zakázky. Ně-
        ní vyměřovací práce kvůli trati začali dě-  co vychladli, se nakonec podvolili a pe-  kteří je skutečně také dostali a tu trať přes
        lat ještě přes vzrostlé obilí.    níze později od Gerstnera jako náhradu   svoje nebo sousedovy pozemky nakonec
           Vzpoura rožnovských sedláků moh-  za své pozemky přijali,“ líčí ředitel Státní-  stavěli,“ usmívá se Daniel Kovář.
        la pro Gerstnera skončit tragédií, nicmé-  ho okresního archivu v Českých Budějo-  Rožnovští ale Gerstnerovi pořád za-
        ně tehdy zasáhla náhoda, tehdejším slov-  vicích Daniel Kovář.      tápěli. „Nejenže byli liknavými pracanty,


        24   BUDLIVE  podzim 2023
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29