Page 26 - BUDLive 2023/03: Lesní školky, Koněspřežka vs. sedláci, Létající sládek Aleš Dvořák
P. 26
Kauza
na svém pozemku trpět. Na to jsem odpo-
věděl, že mně jako majiteli nebylo o tom
ničeho známo, že by si sám císař podob-
né svévolnosti na soukromém majetku
nedovolil. Ale mým výrokům nebyla vě-
nována vůbec žádná pozornost, naopak
mi bylo řečeno, že je nesmím v práci rušit,
a že ve stavbě bude pokračováno, i když se
budu bránit.“ Moose také doznal, že vyhro-
žoval krumpáčem a zastřelením, ale hájil
se rozčilením a tím, že ani pušku nemá.
„Novota narušující navyklé
pořádky“
Jak vidno, stavitelé se potýkali s vel-
kou neochotou. Pro sedláky, ale i stovky
lidí v okolí Linecké silnice poskytovala
do té doby zajímavý vý-
dělek pře- Misto, kde se na jaře 1826
prava soli. odehrávala sedlácká rebelie proti
koněspřežce, Děkanská pole
Obyvatelé, v Rožnově
jimž měla
dráha tyto narušující navyklé pořádky,“ lí-
příjmy vzít, čí Reinhold Huyer.
se tak začali Venkovští lidé se proto
cítit ohrože- snažili klást stavbě do cesty
ni na své ob- co největší překážky, a do-
živě. Mnozí šlo dokonce k otevřeným
z nich proto incidentům, když byla do-
„železné kole- končená trať úmyslně po-
je, věc tak ne- škozována odstraněním
obvyklou a ze a vytržením kolejnic, ne-
všech stran ob- bo jinými způsoby. Škůdci
divovanou, po- tím celému podniku pů-
važovali za dílo sobili velké ztráty a ohro-
ďáblovo, novotu žovali i bezpečnost provozu.
Železniční společnost proto vydala poz-
ději vyhlášku, v níž slibovala odměnu
Koněspřežka v číslech a zajímavostech 10 zlatých ve stříbře tomu, kdo by zlodě-
je „neb gakéhokoliv giného swéwolného
Zahájení stavby koněspřežky u Netřebic: červenec 1825 sskůdce železnokolegnj silnice vyzradil“.
Délka prvního úseku z Budějovic do rakouského Kerschbaumu: 64 km Místním úřadům přicházely z nejvyš-
Zahájení zkušebního provozu mezi Budějovicemi a Leopoldschlagem: září 1827 ších míst neustále pokyny, aby na obyva-
Zahájení provozu (zpočátku pouze nákladní) dopravy: 30. září 1828 telstvo působily nejen osvětově, ale aby
Celková délka trati Budějovice – Linec: 128,7 kilometru je také uklidňovaly. Zároveň ale veřej-
Počet stanic: 10 (šest z toho bylo přepřahacích, v nichž se vyměňovaly koňské potahy) ně oznámily, že podnik má právo nuce-
Počet strážních domků: 52 ného vyvlastnění pozemků, které nutně
Celkový počet koní sloužících v jeden okamžik na trase: kolem 800 potřebuje. A v případě odporu nebo „ne-
Počet využívaných vozů: 762 nákladních a 69 osobních dostatku vstřícnosti k oprávněným po-
Hlavní přepravované komodity: sůl a dřevo (celoroční provoz) žadavkům podniku může dráha uplatnit
Zahájení přestavby na parní provoz s lokomotivami: 1868 přísný postih“. Sám Gerstner ale důrazně
Poslední vlak tažený koňmi vyjel v prosinci 1872 v úseku Urfahr – Lest. ukládal inženýrům, kteří jednali jeho jmé-
nem, „za všech okolností, tak dlouho jak
26 BUDLIVE podzim 2023

