Page 26 - BUDLive 2023/03: Lesní školky, Koněspřežka vs. sedláci, Létající sládek Aleš Dvořák
P. 26

Kauza






        na svém pozemku trpět. Na to jsem odpo-
        věděl, že mně jako majiteli nebylo o tom
        ničeho známo, že by si sám císař podob-
        né  svévolnosti  na  soukromém  majetku
        nedovolil. Ale mým výrokům nebyla vě-
        nována vůbec žádná pozornost, naopak
        mi bylo řečeno, že je nesmím v práci rušit,
        a že ve stavbě bude pokračováno, i když se
        budu bránit.“ Moose také doznal, že vyhro-
        žoval krumpáčem a zastřelením, ale hájil
        se rozčilením a tím, že ani pušku nemá.

        „Novota narušující navyklé
        pořádky“
           Jak vidno, stavitelé se potýkali s vel-
        kou neochotou. Pro sedláky, ale i stovky
        lidí v  okolí Linecké silnice poskytovala
        do  té doby zajímavý vý-
        dělek pře-                                                                        Misto, kde se na jaře 1826
        prava soli.                                                                 odehrávala sedlácká rebelie proti
                                                                                       koněspřežce, Děkanská pole
        Obyvatelé,                                                                                  v Rožnově
        jimž měla
        dráha tyto                                                                  narušující navyklé pořádky,“ lí-
        příjmy vzít,                                                                 čí Reinhold Huyer.
        se tak začali                                                                   Venkovští  lidé  se  proto
        cítit  ohrože-                                                               snažili klást stavbě do cesty
        ni na své ob-                                                                 co největší překážky, a  do-
        živě. Mnozí                                                                   šlo dokonce k  otevřeným
        z  nich proto                                                                 incidentům, když byla  do-
        „železné  kole-                                                                končená trať úmyslně po-
        je, věc tak ne-                                                                škozována odstraněním
        obvyklou a  ze                                                                 a  vytržením kolejnic,  ne-
        všech stran ob-                                                                bo jinými způsoby. Škůdci
        divovanou, po-                                                                  tím celému podniku pů-
        važovali  za  dílo                                                              sobili velké ztráty a ohro-
        ďáblovo, novotu                                                             žovali i  bezpečnost provozu.
                                                                            Železniční společnost proto vydala poz-
                                                                            ději vyhlášku, v  níž slibovala odměnu
           Koněspřežka v číslech a zajímavostech                            10 zlatých ve stříbře tomu, kdo by zlodě-
                                                                            je „neb gakéhokoliv giného swéwolného
           Zahájení stavby koněspřežky u Netřebic: červenec 1825            sskůdce železnokolegnj silnice vyzradil“.
           Délka prvního úseku z Budějovic do rakouského Kerschbaumu: 64 km    Místním úřadům přicházely z nejvyš-
           Zahájení zkušebního provozu mezi Budějovicemi a Leopoldschlagem: září 1827  ších míst neustále pokyny, aby na obyva-
           Zahájení provozu (zpočátku pouze nákladní) dopravy: 30. září 1828  telstvo působily nejen osvětově, ale aby
           Celková délka trati Budějovice – Linec: 128,7 kilometru          je  také  uklidňovaly.  Zároveň  ale  veřej-
           Počet stanic: 10 (šest z toho bylo přepřahacích, v nichž se vyměňovaly koňské potahy)  ně oznámily, že podnik má právo nuce-
           Počet strážních domků: 52                                        ného vyvlastnění pozemků, které nutně
           Celkový počet koní sloužících v jeden okamžik na trase: kolem 800  potřebuje. A v případě odporu nebo „ne-
           Počet využívaných vozů: 762 nákladních a 69 osobních             dostatku vstřícnosti k  oprávněným po-
           Hlavní přepravované komodity: sůl a dřevo (celoroční provoz)     žadavkům podniku může dráha uplatnit
           Zahájení přestavby na parní provoz s lokomotivami: 1868          přísný postih“. Sám Gerstner ale důrazně
           Poslední vlak tažený koňmi vyjel v prosinci 1872 v úseku Urfahr – Lest.  ukládal inženýrům, kteří jednali jeho jmé-
                                                                            nem, „za všech okolností, tak dlouho jak


        26   BUDLIVE  podzim 2023
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31