Page 27 - BUDlive 2023/05
P. 27

Výročí vlaku smrti





          dařilo v okolí Budějovic z vlaku uprchnout
          již předešlého dne, ale byli postupně dopa-
          deni. Přes noc byli drženi v Justičním palá-
          ci, kde mělo gestapo své cely. Nyní byli ko-
          panci a ranami pažeb zahnáni zpět do va-
          gónů. Vězni dostali rozkaz vyložit mrtvé.
          Těch zde bylo vyhozeno z vlaku 45. Zdale-
          ka však nebyli všichni mrtvi. 12 z nich zača-
          lo na zemi projevovat známky života. Hý-
          bali rukama, nohama, hlavou, chrčeli a je-
          den se dokonce posadil. Velitel transportu
          postupně všechny tyto vězně obešel a ra-
          nami z pistole ukončil jejich životy. Vybra-
          ná skupinka živých vězňů pak všech 45
          těl odnesla do nedalekého skladiště. Vli-                                                Osvobozen...
          vem vyšší teploty, která ve skladišti byla, se                                          8. května 1945
          i zde dalších asi 15 domněle mrtvých věz-                                                  u Velešína
          ňů začalo probírat. O ty se tentokrát posta-
          rali budějovičtí gestapáci. Šlapali a kopali   hu. Severně od Českých Budějovic již dal-  nách odevzdán budějovickému gestapu.
          do těl, a ty, kteří projevili nějakou známku   ší mrtví podél trati nebyli nalezeni. Jen   Krátce před skončením války gestapáci
          života, chladnokrevně zastřelili. Ze skladi-  u Hrdějovic místní občané u trati našli za-  Wollner a Jiskra poblíž Roudného všech-
          ště byli později mrtví odvezeni firmou Fe-  krvácené cáry vězeňských hadrů. Trans-  no vysypali do Malše. Na Českobudějo-
          rus na městský hřbitov. K jejich nakládání   port měl nyní nový cíl – koncentrační tá-  vicku a Kaplicku jsme napočítali celkem
          byli tentokrát přivedeni političtí vězni za-  bor Oranienburg severně od Berlína. Kolik   255 obětí transportu, který můžeme prá-
          držovaní budějovickým gestapem. Z bu-  vězňů tam bylo nakonec živých doveze-  vem nazvat vlakem smrti. 
          dějovického nádraží se podařilo jednomu   no a jaké byly jejich další osudy, nevíme.
          vězni z transportu uprchnout. Byl ale do-  Na  prostor za  budovou budějovického
          paden četnickou hlídkou a  zastřelen ge-  krematoria (dnes kolumbárium) na hřbi-  Další jihočeské pochody
          stapákem Silkenstedtem ve sklepě budo-  tově u sv. Otýlie bylo svezeno celkem 130   a vlaky smrti
          vy gestapa na Lannově třídě.      mrtvých vězňů a ve dnech 28. a 29. led-
                                            na 1945 zde bylo zpopelněno. Sto třicet   Nejznámějším pochodem smrti v již-
          Nesmí zůstat ani popel            lidských osudů zůstalo skryto za jedno-  ních Čechách je tzv. Volarský pochod.
             Transport pokračoval pod číslem 566   duchými čísly – 169162, B 9949, A 16902,   Čtvrtého května 1945 do Volar dorazilo
          někdy po 14. hodině dál směrem na Pra-  B 9326, B 13885… Popel vězňů byl v bed-  asi 310 vyčerpaných žen. Transport
                                                                                 měl značnou úmrtnost, a ještě téměř
                                                                                 na samém konci pochodu u Blažejovic
                                                                                 bylo několik desítek vězeňkyň postříle-
                                                                                 no dozorci.
                                                                                 Méně známým je pochod asi 500 váleč-
                                                                                 ných zajatců přes Horní Planou začát-
                                                                                 kem dubna 1945. V okolí Horní Plané
                                                                                 bylo minimálně 10 zajatců zavražděno.
                                                                                 Na konci války projížděl transport věz-
                                                                                 ňů z Litoměřic do Mauthausenu. U Kře-
                                                                                 šic bylo zastřeleno 82 vězňů pro údajný
                                                                                 pokus o útěk. Ještě 8. května 1945 byl
                                                                                 u Chotýčan zastřelen další vězeň. Pak
                                                                                 byl vlak na několik hodin odstaven
                                                                                 v Českých Budějovicích na rudolfov-
                                                                                 ské vlečce. Cesta transportu skončila
                                                                                 toho dne u Velešína, kde se ho podařilo
                                          Osvobození vězni si vyřizují účty s dopadeným   osvobodit za pomoci vlasovců.
                                                     kápem. Velešín, 8. května 1945



                                                                                            zima 2024  BUDLIVE   27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32