Page 27 - BUDlive 2023/05
P. 27
Výročí vlaku smrti
dařilo v okolí Budějovic z vlaku uprchnout
již předešlého dne, ale byli postupně dopa-
deni. Přes noc byli drženi v Justičním palá-
ci, kde mělo gestapo své cely. Nyní byli ko-
panci a ranami pažeb zahnáni zpět do va-
gónů. Vězni dostali rozkaz vyložit mrtvé.
Těch zde bylo vyhozeno z vlaku 45. Zdale-
ka však nebyli všichni mrtvi. 12 z nich zača-
lo na zemi projevovat známky života. Hý-
bali rukama, nohama, hlavou, chrčeli a je-
den se dokonce posadil. Velitel transportu
postupně všechny tyto vězně obešel a ra-
nami z pistole ukončil jejich životy. Vybra-
ná skupinka živých vězňů pak všech 45
těl odnesla do nedalekého skladiště. Vli- Osvobozen...
vem vyšší teploty, která ve skladišti byla, se 8. května 1945
i zde dalších asi 15 domněle mrtvých věz- u Velešína
ňů začalo probírat. O ty se tentokrát posta-
rali budějovičtí gestapáci. Šlapali a kopali hu. Severně od Českých Budějovic již dal- nách odevzdán budějovickému gestapu.
do těl, a ty, kteří projevili nějakou známku ší mrtví podél trati nebyli nalezeni. Jen Krátce před skončením války gestapáci
života, chladnokrevně zastřelili. Ze skladi- u Hrdějovic místní občané u trati našli za- Wollner a Jiskra poblíž Roudného všech-
ště byli později mrtví odvezeni firmou Fe- krvácené cáry vězeňských hadrů. Trans- no vysypali do Malše. Na Českobudějo-
rus na městský hřbitov. K jejich nakládání port měl nyní nový cíl – koncentrační tá- vicku a Kaplicku jsme napočítali celkem
byli tentokrát přivedeni političtí vězni za- bor Oranienburg severně od Berlína. Kolik 255 obětí transportu, který můžeme prá-
držovaní budějovickým gestapem. Z bu- vězňů tam bylo nakonec živých doveze- vem nazvat vlakem smrti.
dějovického nádraží se podařilo jednomu no a jaké byly jejich další osudy, nevíme.
vězni z transportu uprchnout. Byl ale do- Na prostor za budovou budějovického
paden četnickou hlídkou a zastřelen ge- krematoria (dnes kolumbárium) na hřbi- Další jihočeské pochody
stapákem Silkenstedtem ve sklepě budo- tově u sv. Otýlie bylo svezeno celkem 130 a vlaky smrti
vy gestapa na Lannově třídě. mrtvých vězňů a ve dnech 28. a 29. led-
na 1945 zde bylo zpopelněno. Sto třicet Nejznámějším pochodem smrti v již-
Nesmí zůstat ani popel lidských osudů zůstalo skryto za jedno- ních Čechách je tzv. Volarský pochod.
Transport pokračoval pod číslem 566 duchými čísly – 169162, B 9949, A 16902, Čtvrtého května 1945 do Volar dorazilo
někdy po 14. hodině dál směrem na Pra- B 9326, B 13885… Popel vězňů byl v bed- asi 310 vyčerpaných žen. Transport
měl značnou úmrtnost, a ještě téměř
na samém konci pochodu u Blažejovic
bylo několik desítek vězeňkyň postříle-
no dozorci.
Méně známým je pochod asi 500 váleč-
ných zajatců přes Horní Planou začát-
kem dubna 1945. V okolí Horní Plané
bylo minimálně 10 zajatců zavražděno.
Na konci války projížděl transport věz-
ňů z Litoměřic do Mauthausenu. U Kře-
šic bylo zastřeleno 82 vězňů pro údajný
pokus o útěk. Ještě 8. května 1945 byl
u Chotýčan zastřelen další vězeň. Pak
byl vlak na několik hodin odstaven
v Českých Budějovicích na rudolfov-
ské vlečce. Cesta transportu skončila
toho dne u Velešína, kde se ho podařilo
Osvobození vězni si vyřizují účty s dopadeným osvobodit za pomoci vlasovců.
kápem. Velešín, 8. května 1945
zima 2024 BUDLIVE 27