Page 32 - BUDlive 2023/05
P. 32
Názory
CO POTŘEBUJE BUDĚJCKÉ NÁMĚSTÍ?
Za čtyři roky
hrozí městu ostuda
Až budete na vánočních trzích požvykovat poslední kousek předražené klobásy,
zdvihněte oči nad střechy stánků a najděte si čtyřpodlažní dům z 19. století, kde sídlí
galerie umění a architektury. Nepoznává se snadno, nicméně ten, kdo to zvládne, se
tam může bezplatně ohřát. Při dnešních cenách energií to není málo.
ředpokládám, že o gale- Vloni ale radnice začala pochy-
rii na náměstí spousta Návrh pasáže Domu umění, vizualizace: bovat, jestli je v návrhu všechno
obyvatel jihočeské me- Ondřej Žvak, Malý Chmel správně. Domu umění chtěla do-
tropole pořád ještě po- vymyslet náplň. A jak už to někdy
P řádně neví. Je ale mož- bývá, nedovymyslela ji. Zato při-
né, že o ní ví děti. Tisíce jich tam šla s tím, že by galerii přestěhova-
totiž každoročně chodí na progra- la do Metropolu, kde prý výhledo-
my, kde se učí vidět. I když to totiž vě bude sídlit Jihočeské divadlo.
zní divně, vidět není snadné. V do-
bě, kdy odmalička trávíme zásadní Prý je to dobrý nápad. Jenže
kus života v zajetí obrazových tech- do roku 2028 se to nestihne, pře-
nologií, začala být totiž schopnost stavba Metropolu bude stát maj-
„dobře vidět“ základní pojistkou, lant a dům na náměstí by měs-
že unikneme všemožným trikům to stejně jednou muselo opravit.
a manipulacím, deep fakes, fake Za čtyři roky tedy hrozí ostuda.
news apod. Často se říká, že je dů- A navíc by náměstí o něco přišlo.
ležité naučit se kriticky myslet. Stejně tak že mu místní umělci vyčítali, že je přehlí- Nejen o místo, kde se lze zdarma ohřát, ale
je ale dnes důležité umět „kriticky vidět“. ží. A místní politici se zase znali s místní- hlavně o lidi, kteří ve stále větších počtech
mi umělci. Škoda byl oceňovanější hlavně vyrážejí za kulturou. A přitom utrácejí.
Dům umění byl kdysi celý zasvěcen mimo město. Jestli něco budějcké centrum potřebu-
umění. V 90. letech se to ale změnilo. Vět- je, tak aby do něj lidé chtěli zavítat a pod-
šina domu byla komerčně pronajímána - Skoro dvacet let trvalo, než začalo být nikatelé v něm chtěli podnikat. Naše ná-
tetovacímu studiu, kadeřnictví nebo tře- politikům jasné, že mají Škodův přístup městí je jedním z našich pokladů. Přesně
ba legendárnímu, ale dost divokému baru docenit. Začali mluvit o tom, že budova tam chceme lidi dostat. Nejen během vá-
Zeppelin. Umění zde zbyla pouze galerie na náměstí hodně zchátrala a vyžadu- nočních trhů, ale po celý rok. A právě kvů-
v jednom necelém patře budovy. je zásadní opravu. Proběhla soutěž a byl li tomu se nám vyplatí, aby tam stál opra-
vybrán návrh, který měl kulturu vrátit vený Dům umění. Doufejme, že to pocho-
Posledního čtvrt století tam ale výsta- do celého domu. Do toho jsme se stali Ev- pí i na radnici.
vy připravuje umělec Michal Škoda. Ten ropským hlavním městem kultury, takže
si usmyslel, že nebude dělat provinční vý- k nám za čtyři roky zamíří hodně lidí, aby Jiří Ptáček
stavy, jaké má každé druhé město, a začal se na naši kulturnost podívali. To rozhod- ptacek.jr@gmail.com
zvát slavné zahraniční umělce a architek- ne, jestli se později vrátí, nebo ostatním Autor je kurátor současného umění
ty. Samozřejmě o to musel bojovat, proto- poradí, ať se Budějcům klidně vyhnou. a umělecký kritik
32 BUDLIVE zima 2024