Page 32 - BUDlive 2023/05
P. 32

Názory






                                        CO POTŘEBUJE BUDĚJCKÉ NÁMĚSTÍ?
                                Za čtyři roky





                  hrozí městu ostuda







             Až budete na vánočních trzích požvykovat poslední kousek předražené klobásy,
            zdvihněte oči nad střechy stánků a najděte si čtyřpodlažní dům z 19. století, kde sídlí
            galerie umění a architektury. Nepoznává se snadno, nicméně ten, kdo to zvládne, se
                    tam může bezplatně ohřát. Při dnešních cenách energií to není málo.



                ředpokládám, že o gale-                                           Vloni ale radnice začala pochy-
                rii na  náměstí spousta    Návrh pasáže Domu umění, vizualizace:   bovat, jestli je v návrhu všechno
                obyvatel jihočeské me-          Ondřej Žvak, Malý Chmel           správně. Domu umění chtěla do-
                tropole pořád ještě po-                                           vymyslet náplň. A jak už to někdy
       P řádně neví. Je ale mož-                                                  bývá, nedovymyslela ji. Zato při-
        né, že o ní ví děti. Tisíce jich tam                                      šla s tím, že by galerii přestěhova-
        totiž každoročně chodí na progra-                                         la do Metropolu, kde prý výhledo-
        my, kde se učí vidět. I když to totiž                                     vě bude sídlit Jihočeské divadlo.
        zní divně, vidět není snadné. V do-
        bě, kdy odmalička trávíme zásadní                                            Prý je to dobrý nápad. Jenže
        kus života v zajetí obrazových tech-                                      do roku 2028 se to  nestihne, pře-
        nologií, začala být totiž schopnost                                       stavba Metropolu bude stát maj-
        „dobře  vidět“  základní pojistkou,                                       lant a  dům na  náměstí by měs-
        že unikneme všemožným trikům                                              to stejně jednou muselo opravit.
        a  manipulacím, deep fakes, fake                                          Za  čtyři  roky  tedy  hrozí  ostuda.
        news apod. Často se říká, že je dů-                                       A navíc by náměstí o něco přišlo.
        ležité naučit se kriticky myslet. Stejně tak   že mu místní umělci vyčítali, že je přehlí-  Nejen o místo, kde se lze zdarma ohřát, ale
        je ale dnes důležité umět „kriticky vidět“.   ží. A místní politici se zase znali s místní-  hlavně o lidi, kteří ve stále větších počtech
                                          mi umělci. Škoda byl oceňovanější hlavně   vyrážejí za  kulturou. A  přitom utrácejí.
           Dům umění byl kdysi celý zasvěcen   mimo město.                  Jestli něco budějcké centrum potřebu-
        umění. V 90. letech se to ale  změnilo. Vět-                        je, tak aby do něj lidé chtěli zavítat a pod-
        šina domu byla komerčně pronajímána -   Skoro dvacet let trvalo, než začalo být   nikatelé v něm chtěli podnikat. Naše ná-
        tetovacímu studiu, kadeřnictví nebo tře-  politikům jasné, že mají Škodův přístup   městí je jedním z našich pokladů. Přesně
        ba legendárnímu, ale dost divokému baru   docenit. Začali mluvit o tom, že budova   tam chceme lidi dostat. Nejen během vá-
        Zeppelin. Umění zde zbyla pouze galerie   na  náměstí hodně zchátrala a  vyžadu-  nočních trhů, ale po celý rok. A právě kvů-
        v jednom necelém patře budovy.    je zásadní opravu. Proběhla soutěž a byl   li tomu se nám vyplatí, aby tam stál opra-
                                          vybrán návrh, který měl kulturu vrátit   vený Dům umění. Doufejme, že to pocho-
           Posledního čtvrt století tam ale výsta-  do celého domu. Do toho jsme se stali Ev-  pí i na radnici.  
        vy připravuje umělec Michal Škoda. Ten   ropským hlavním městem kultury, takže
        si usmyslel, že nebude dělat provinční vý-  k nám za čtyři roky zamíří hodně lidí, aby   Jiří Ptáček
        stavy, jaké má každé druhé město, a začal   se na naši kulturnost podívali. To rozhod-  ptacek.jr@gmail.com
        zvát slavné zahraniční umělce a architek-  ne, jestli se později vrátí, nebo ostatním   Autor je kurátor současného umění
        ty. Samozřejmě o to musel bojovat, proto-  poradí, ať se Budějcům klidně vyhnou.   a umělecký kritik


        32   BUDLIVE  zima 2024
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37