Page 24 - BUDlive 2023/05
P. 24

Kauza






                                 KDYŽ ČESKÝMI BUDĚJOVICEMI PROJEL VLAK SMRTI
                  Vlak číslo 92420









         V lednu tomu bude 80 let od průjezdu zvláštního vlaku č. 92420 Českými Budějovicemi.
           Za ním zůstaly podél trati rozesety desítky vyhublých mrtvol ve vězeňských šatech.
            Starostům obcí, kterými tento vlak smrti projížděl, se nacisté snažili vysvětlit, že šlo

                   o transport těžkých zločinců včetně vrahů. Tomu už ale nikdo nevěřil.

                                           Jan Ciglbauer      archiv autora


                vláštních vlaků projíždělo jiho-  dovských vězňů pocházelo z Polska, Ně-  niční stanice Hrdějovice hlásila toho dne
                českou metropolí během války   mecka, Francie, Čech, Holandska, Belgie…  teplotu -23 °C a prudký ledový vítr, Budě-
                nepočítaně – vojenské trans-                                jovice dokonce -25 °C a Netřebice -20 °C
                porty německé armády, dodáv-  Umírání hladem, žízní a zimou  a sněžení. Již v době vagónování 18. ledna
        Zky zbraní a munice, převážení       Budějovickem vlak projížděl 25. ledna   panoval v okolí Osvětimi mráz -15 °C. Věz-
        zajatců. Příběh jednoho z nich se ale zcela   1945. Po celou cestu vězni nedostávali jíd-  ni přitom byli velmi nedostatečně obleče-
        vymykal i dobovým, neutěšeným váleč-  lo, ani vodu. Tu se snažili ve chvílích, kdy   ni jen do poničených vězeňských hadrů,
        ným reáliím.                      vlak stál, obstarat nabíráním sněhu do ple-  papírových pytlů od cementu a chatrných
                                          chovek přivázaných na provázcích. Pokud   dek. Někteří byli bosí. Není proto divu, že
        „Evakuace“ Osvětimi               někomu z třesoucích se rukou provázek   transport měl značnou úmrtnost.  Vězni
           Dne 17. ledna 1945 vstoupila Rudá ar-  s plechovkou upadl, strážní ji většinou cy-  cestou umírali na totální vyčerpání, hlad
        máda do Varšavy a nezadržitelně se blí-  nicky skopli pod vlak. Civilistům a želez-  a umrznutí. Oblečení některých mrtvých
        žila k největšímu vyhlazovacímu táboru   ničářům bylo zakázáno vězňům cokoliv   si rozebírali ti, kterým ještě zbyla nějaká sí-
        – Osvětimi. Nacisté se urychleně snažili   poskytovat. Na nádraží v Táboře dokonce   la. Mrtví byli za jízdy vyhazováni z vagó-
        zahlazovat stopy po svých zločinech. Jak   esesmané začali střílet po železničářích,   nů ven, aby živí získali alespoň o trochu
        se ale zbavit tisíců svědků, kteří se v tábo-  kteří se pokusili vězňům dát jídlo. Zároveň   více místa v přeplněných vagónech zne-
        ře ještě nacházeli? Kolem dvaceti pěších   zde bylo zastřeleno několik vězňů, kte-  čištěných výkaly a močí. Německá sprá-
        i vlakových transportů bylo 18. ledna vy-  ří vyskočili z vagónu a pokusili se nabrat   va ihned instruovala obecní úřady, aby
        praveno do západnějších koncentračních   do úst sníh. Utrpení vězňů bylo o to větší,   organizovaly svoz mrtvol na sběrná mís-
        táborů. Někteří vězni byli hnáni i několik   že cesta v otevřených vagónech probíha-  ta. Z okolí Českých Budějovic byli sváže-
        desítek kilometrů na různá nádraží v šir-  la za velmi tvrdých mrazů. Želez-  ni na městský hřbitov u sv. Otýlie
        ším okolí. Nacisté tomu říkali evakuace.                                  za budovu krematoria.
        Jeden z  vlakových trans-
        portů měl namířeno přes                                                   Železničáři pomáhají
        Moravu a Čechy do Maut-                                                   sněhem
        hausenu  u  Lince.  Tvořilo                                                  Na  nádraží v  Ševětíně, kde
        jej 37 otevřených uhelných                                                 transport zastavil, byli vylože-
        vagonů. V  každém z  nich                                                  ni  dva  mrtví  vězni  a  pohřbeni
        byla natěsnána asi stovka                                                  na  místním hřbitově. Jedním
        vězňů. V  brzdových bou-                                                   z nich byl italský válečný zajatec
        dách se ukrývali esesmané,
        připraveni zastřelit každého,
        kdo by chtěl z transportu uté-                                              Nekvalitní, ale vzácný snímek
                                                                                    průjezdu lednového transportu
        ct. Těch asi 3 500 vesměs ži-                                               Kolínem.


        24   BUDLIVE  zima 2024
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29