Page 24 - BUDlive 2023/05
P. 24
Kauza
KDYŽ ČESKÝMI BUDĚJOVICEMI PROJEL VLAK SMRTI
Vlak číslo 92420
V lednu tomu bude 80 let od průjezdu zvláštního vlaku č. 92420 Českými Budějovicemi.
Za ním zůstaly podél trati rozesety desítky vyhublých mrtvol ve vězeňských šatech.
Starostům obcí, kterými tento vlak smrti projížděl, se nacisté snažili vysvětlit, že šlo
o transport těžkých zločinců včetně vrahů. Tomu už ale nikdo nevěřil.
Jan Ciglbauer archiv autora
vláštních vlaků projíždělo jiho- dovských vězňů pocházelo z Polska, Ně- niční stanice Hrdějovice hlásila toho dne
českou metropolí během války mecka, Francie, Čech, Holandska, Belgie… teplotu -23 °C a prudký ledový vítr, Budě-
nepočítaně – vojenské trans- jovice dokonce -25 °C a Netřebice -20 °C
porty německé armády, dodáv- Umírání hladem, žízní a zimou a sněžení. Již v době vagónování 18. ledna
Zky zbraní a munice, převážení Budějovickem vlak projížděl 25. ledna panoval v okolí Osvětimi mráz -15 °C. Věz-
zajatců. Příběh jednoho z nich se ale zcela 1945. Po celou cestu vězni nedostávali jíd- ni přitom byli velmi nedostatečně obleče-
vymykal i dobovým, neutěšeným váleč- lo, ani vodu. Tu se snažili ve chvílích, kdy ni jen do poničených vězeňských hadrů,
ným reáliím. vlak stál, obstarat nabíráním sněhu do ple- papírových pytlů od cementu a chatrných
chovek přivázaných na provázcích. Pokud dek. Někteří byli bosí. Není proto divu, že
„Evakuace“ Osvětimi někomu z třesoucích se rukou provázek transport měl značnou úmrtnost. Vězni
Dne 17. ledna 1945 vstoupila Rudá ar- s plechovkou upadl, strážní ji většinou cy- cestou umírali na totální vyčerpání, hlad
máda do Varšavy a nezadržitelně se blí- nicky skopli pod vlak. Civilistům a želez- a umrznutí. Oblečení některých mrtvých
žila k největšímu vyhlazovacímu táboru ničářům bylo zakázáno vězňům cokoliv si rozebírali ti, kterým ještě zbyla nějaká sí-
– Osvětimi. Nacisté se urychleně snažili poskytovat. Na nádraží v Táboře dokonce la. Mrtví byli za jízdy vyhazováni z vagó-
zahlazovat stopy po svých zločinech. Jak esesmané začali střílet po železničářích, nů ven, aby živí získali alespoň o trochu
se ale zbavit tisíců svědků, kteří se v tábo- kteří se pokusili vězňům dát jídlo. Zároveň více místa v přeplněných vagónech zne-
ře ještě nacházeli? Kolem dvaceti pěších zde bylo zastřeleno několik vězňů, kte- čištěných výkaly a močí. Německá sprá-
i vlakových transportů bylo 18. ledna vy- ří vyskočili z vagónu a pokusili se nabrat va ihned instruovala obecní úřady, aby
praveno do západnějších koncentračních do úst sníh. Utrpení vězňů bylo o to větší, organizovaly svoz mrtvol na sběrná mís-
táborů. Někteří vězni byli hnáni i několik že cesta v otevřených vagónech probíha- ta. Z okolí Českých Budějovic byli sváže-
desítek kilometrů na různá nádraží v šir- la za velmi tvrdých mrazů. Želez- ni na městský hřbitov u sv. Otýlie
ším okolí. Nacisté tomu říkali evakuace. za budovu krematoria.
Jeden z vlakových trans-
portů měl namířeno přes Železničáři pomáhají
Moravu a Čechy do Maut- sněhem
hausenu u Lince. Tvořilo Na nádraží v Ševětíně, kde
jej 37 otevřených uhelných transport zastavil, byli vylože-
vagonů. V každém z nich ni dva mrtví vězni a pohřbeni
byla natěsnána asi stovka na místním hřbitově. Jedním
vězňů. V brzdových bou- z nich byl italský válečný zajatec
dách se ukrývali esesmané,
připraveni zastřelit každého,
kdo by chtěl z transportu uté- Nekvalitní, ale vzácný snímek
průjezdu lednového transportu
ct. Těch asi 3 500 vesměs ži- Kolínem.
24 BUDLIVE zima 2024