Page 26 - BUDlive 2023/05
P. 26

Kauza






        lo vyhozeno tělo jednoho vězně. V oko-
        lí Včelné byla podél trati nalezena další
        čtyři těla. V okolí Kamenného Újezdu do-
        konce 14 těl. Většina z mrtvých byla na-
        há a svědčila o tom, že si jejich oblečení
        rozebrali spoluvězni. Znovu vlak zastavil
        na  nádraží ve  Velešíně v  9:45. Místním
        železničářům se podařilo alespoň někte-
        rým vězňům podat vodu s nalámaným
        chlebem. Mezi Holkovem a  Velešínem
        bylo nalezeno 24 mrtvol, které byly opět
        dopraveny do Budějovic. V okolí Netře-
        bic zůstalo po průjezdu vlaku 16 mrtvol.   Poslední transport vězňů projížděl Budějovicemi
        Strážní do těl za jízdy stříleli pro případ, že   začátkem května 1945, osvobozen byl u Velešína
        by vyhození vězni nebyli skutečně mrtví.
        Po střelbě u Netřebic místní četníci nalez-  Pohřbívání do neoznačených hrobů  jatci, kteří zemřeli v jiném transportu za-
        li tři těla, pod kterými bylo množství čer-  Vlak se nyní pod číslem 10171 vy-  jatců již 16. ledna 1945. Mezi kaplickým
        stvé krve vsáklé do sněhu, což svědčilo   dal zpátky do  Čech. Během této zpá-  nádražím a Horním Dvořištěm zůstaly
        o tom, že tito vězni po vyhození skuteč-  teční cesty bylo vězňům zakázáno mrt-  ale desítky dalších mrtvých vězňů, kteří
        ně ještě žili. Při průjezdu vlaku zde četní-  vé za jízdy vyhazovat a ti byli vykládá-  byli rychle pohřbíváni válečnými zajatci
        ci zřetelně slyšeli, jak někdo z transportu   ni jen na větších stanicích. Přesto bylo   i místními obyvateli do dalších hromad-
        česky volá: „Kam nás vezou?“      i po zpětném průjezdu vlaku u trati na-  ných i jednotlivých hrobů. U Omlenic se
                                          lézáno množství mrtvých, ale již v dale-  při pohřbívání několika vězňů ukázalo,
        Útěk znamená smrt                 ko menší míře než předešlého dne. Ně-  že jeden z nich není mrtvý, a byl proto
           Do kaplického nádraží transport vjel   mecká správa se musela rychle posta-  umlácen lopatou jedním místním nacis-
        za  sněhové vánice. Němečtí četníci již   rat o  odstranění mrtvol. Zvláštní vlak   tou. Všechny hroby byly po válce exhu-
        měli celou stanici uzavřenou. Železničář   přivezl na  kaplické nádraží 39 těl po-  movány a vznikly tak další dva oficiální
        Jaroslav Karlík pak napočítal na trati me-  sbíraných u  tratě od  Horního Dvořiš-  společné hroby u Omlenic s 64 mrtvými
        zi kaplickým a velešínským nádražím 21   tě. Tři těla byla v šeru a sněhu přehléd-  a u Horního Dvořiště s 14 mrtvými vězni.
        mrtvol.  Tito mrtví  byli  svezeni  do  vele-  nuta a nalezena až 27. ledna. Těchto 42
        šínské továrny Jikov a odtud do Budějo-  mrtvých, a  s  nimi jeden, který zůstal   Vraždění na budějovickém nádraží
        vic. V Omlenicích se podařilo uprchnout   přímo na kaplickém nádraží, a také za-  Transport znovu dorazil na  budějo-
        polskému vězni židovského původu Kat-  střelený Katz Hirsch, bylo nyní zakopá-  vické seřaďovací nádraží 26. ledna 1945
        zu Hirschovi. Došel k  boudě pohranič-  no do hromadného hrobu v lese rolníka   v 11:32. Tam již čekali budějovičtí gestapá-
        ní kontrolní stanice německých četníků,   Tröstra. Hrob byl exhumován 4. února   ci, němečtí a také protektorátní policisté.
        kde byl zadržen a na rozkaz kaplického   1946. Vězni byli nyní důstojně pohřbeni   Gestapák Rudolf Kastner s vězeňským do-
        hejtmana Lindemajera chladnokrevně   do společného hrobu u Netřebic, spolu   zorcem Koklarem předali veliteli transpor-
        zastřelen ranou do  týla německým čet-  s nimi zde byli pochováni i dva ruští za-  tu čtyři muže a jednu ženu, kterým se po-
        níkem. Mezi protektorátní hranicí u kap-
        lického nádraží a Horním Dvořištěm by-  Apatičtí esesáci nechávají budějovické občany házet
        lo 25. ledna z transportu vyhozeno kolem   vězňům jídlo
        40  mrtvých.  Vlak dorazil až  do  rakous-
        kého nádraží v  Pregartenu, pokračovat
        do již nedalekého koncentračního tábo-
        ra Mauthausen mu ale nebylo umožně-
        no. Mauthausen byl již přeplněn vězni
        a jeho velení odmítlo přijímat další trans-
        porty. Utrpení vězňů v námi sledovaném
        transportu tak nekončilo. Mrazivou noc
        na 26. ledna 1945 přečkal vlak v Pregarte-
        nu a ráno bylo vyloženo značné množství
        těch, kteří tuto noc nepřežili. Pohřbeni by-
        li v okolí.


        26   BUDLIVE  zima 2024
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31