Page 26 - BUDlive 2023/05
P. 26
Kauza
lo vyhozeno tělo jednoho vězně. V oko-
lí Včelné byla podél trati nalezena další
čtyři těla. V okolí Kamenného Újezdu do-
konce 14 těl. Většina z mrtvých byla na-
há a svědčila o tom, že si jejich oblečení
rozebrali spoluvězni. Znovu vlak zastavil
na nádraží ve Velešíně v 9:45. Místním
železničářům se podařilo alespoň někte-
rým vězňům podat vodu s nalámaným
chlebem. Mezi Holkovem a Velešínem
bylo nalezeno 24 mrtvol, které byly opět
dopraveny do Budějovic. V okolí Netře-
bic zůstalo po průjezdu vlaku 16 mrtvol. Poslední transport vězňů projížděl Budějovicemi
Strážní do těl za jízdy stříleli pro případ, že začátkem května 1945, osvobozen byl u Velešína
by vyhození vězni nebyli skutečně mrtví.
Po střelbě u Netřebic místní četníci nalez- Pohřbívání do neoznačených hrobů jatci, kteří zemřeli v jiném transportu za-
li tři těla, pod kterými bylo množství čer- Vlak se nyní pod číslem 10171 vy- jatců již 16. ledna 1945. Mezi kaplickým
stvé krve vsáklé do sněhu, což svědčilo dal zpátky do Čech. Během této zpá- nádražím a Horním Dvořištěm zůstaly
o tom, že tito vězni po vyhození skuteč- teční cesty bylo vězňům zakázáno mrt- ale desítky dalších mrtvých vězňů, kteří
ně ještě žili. Při průjezdu vlaku zde četní- vé za jízdy vyhazovat a ti byli vykládá- byli rychle pohřbíváni válečnými zajatci
ci zřetelně slyšeli, jak někdo z transportu ni jen na větších stanicích. Přesto bylo i místními obyvateli do dalších hromad-
česky volá: „Kam nás vezou?“ i po zpětném průjezdu vlaku u trati na- ných i jednotlivých hrobů. U Omlenic se
lézáno množství mrtvých, ale již v dale- při pohřbívání několika vězňů ukázalo,
Útěk znamená smrt ko menší míře než předešlého dne. Ně- že jeden z nich není mrtvý, a byl proto
Do kaplického nádraží transport vjel mecká správa se musela rychle posta- umlácen lopatou jedním místním nacis-
za sněhové vánice. Němečtí četníci již rat o odstranění mrtvol. Zvláštní vlak tou. Všechny hroby byly po válce exhu-
měli celou stanici uzavřenou. Železničář přivezl na kaplické nádraží 39 těl po- movány a vznikly tak další dva oficiální
Jaroslav Karlík pak napočítal na trati me- sbíraných u tratě od Horního Dvořiš- společné hroby u Omlenic s 64 mrtvými
zi kaplickým a velešínským nádražím 21 tě. Tři těla byla v šeru a sněhu přehléd- a u Horního Dvořiště s 14 mrtvými vězni.
mrtvol. Tito mrtví byli svezeni do vele- nuta a nalezena až 27. ledna. Těchto 42
šínské továrny Jikov a odtud do Budějo- mrtvých, a s nimi jeden, který zůstal Vraždění na budějovickém nádraží
vic. V Omlenicích se podařilo uprchnout přímo na kaplickém nádraží, a také za- Transport znovu dorazil na budějo-
polskému vězni židovského původu Kat- střelený Katz Hirsch, bylo nyní zakopá- vické seřaďovací nádraží 26. ledna 1945
zu Hirschovi. Došel k boudě pohranič- no do hromadného hrobu v lese rolníka v 11:32. Tam již čekali budějovičtí gestapá-
ní kontrolní stanice německých četníků, Tröstra. Hrob byl exhumován 4. února ci, němečtí a také protektorátní policisté.
kde byl zadržen a na rozkaz kaplického 1946. Vězni byli nyní důstojně pohřbeni Gestapák Rudolf Kastner s vězeňským do-
hejtmana Lindemajera chladnokrevně do společného hrobu u Netřebic, spolu zorcem Koklarem předali veliteli transpor-
zastřelen ranou do týla německým čet- s nimi zde byli pochováni i dva ruští za- tu čtyři muže a jednu ženu, kterým se po-
níkem. Mezi protektorátní hranicí u kap-
lického nádraží a Horním Dvořištěm by- Apatičtí esesáci nechávají budějovické občany házet
lo 25. ledna z transportu vyhozeno kolem vězňům jídlo
40 mrtvých. Vlak dorazil až do rakous-
kého nádraží v Pregartenu, pokračovat
do již nedalekého koncentračního tábo-
ra Mauthausen mu ale nebylo umožně-
no. Mauthausen byl již přeplněn vězni
a jeho velení odmítlo přijímat další trans-
porty. Utrpení vězňů v námi sledovaném
transportu tak nekončilo. Mrazivou noc
na 26. ledna 1945 přečkal vlak v Pregarte-
nu a ráno bylo vyloženo značné množství
těch, kteří tuto noc nepřežili. Pohřbeni by-
li v okolí.
26 BUDLIVE zima 2024