Page 44 - BUDlive 2025/01
P. 44

Lokalita






               taré Hodějovice leží na  jih
               od  Českých Budějovic a  svým
               katastrem na krajskou metropo-
               li přímo navazují. Dnes jsou pře-
       Sdevším  rezidenční  obcí,  která
        za posledních třicet let ztrojnásobila po-
        čet svých obyvatel.

         Starosta rekordman
           Starosta obce Zdeněk Blažek je v úřa-
        du již deváté volební období. V rámci širo-
        kého okolí krajského města je zcela jistě
        jedním ze služebně nejstarších starosten-
        ských veteránů. „To je pravda. Starostou
        jsem byl zvolen poprvé v roce 1990, kdy
        mi bylo sedmatřicet let,“ popisuje Zdeněk
        Blažek při naší schůzce v nedávno posta-
        veném obecním úřadě. Důvodem vstupu   Zdeněk Blažek
        do místní samosprávy tehdy bylo, jak říká,   je starostou již
        jeho vlastní reptání. „Před volbami v roce   deváté volební
        1990  jsem měl tolik návrhů a  připomí-  období
        nek k představitelům tehdejšího národní-
        ho výboru, až mi řekli – když jsi tak chyt-  Obecní katastr         jsou právě kladní hrdinové Besipu, řítí se
        rý, dělej si to sám,“ říká starosta. Během                          z kopce jak na rallye. Občané Starých Ho-
        následujících let nenašel v místních vol-  rozříznutý napůl         dějovic proto nedávno sepsali petici za in-
        bách vyzyvatele. S jedinou výjimkou, kdy                            stalaci zpomalovacích retardérů a předali
        si občané mohli vybírat ze dvou kandidá-  Staré Hodějovice mají jeden unikát.   ji zastupitelům. Byli vyslyšeni. Od podzi-
        tek. Ale i tehdy starosta místní přesvědčil,   Stavba dálnice D3 rozřízla její   mu loňského roku dokázaly nové retar-
        aby mu dali hlas. „Vysvětluji si to tím, že   katastr na dvě části. Ale zatímco   déry některé rychle projíždějící řidiče
        lidé vidí výsledky. A také, že máme štíhlý   pro automobilisty se nic nezměnilo,   skutečně ukáznit. „Osobně bych retar-
        úřad. Máme devítičlenné zastupitelstvo,   cyklisté a zejména pěší se ocitli mimo   déry udělal ještě o něco vyšší, ale i takto
        já pracuji jako neuvolněný starosta a obec   hru. Dostat se bezpečně z horní části   jsem spokojený, doprava se opravdu zpo-
        má pouze dva zaměstnance, ekonomku   obce dolů k Malši je prostě problém.   malila,“ kvituje s povděkem Tomáš Wort-
        a údržbáře. Peníze z rozpočtu tak mohou   Buď  to vezmete oklikou ulicí   ner, který ve Starých Hodějovicích bydlí
        jít na obecní investice, a ne na platy úřed-  Ke Studánce, nebo postaru spojovací   sedmadvacet let. Retardéry ale obec in-
        níků, jako je to v řadě jiných obcí,“ uvádí   komunikací, která dnes vede nad   stalovala především v horní části, v ulici
        starosta. Obec hospodaří s rozpočtem ko-  dálnicí. A tam narazíte. Na této silnici   K Hůrce. V dolní části Starých Hodějovic
        lem 24 milionů korun ročně, do investic   „se totiž zapomnělo“ vyprojektovat   se šoféři po nově opravené vozovce sviš-
        jde větší polovina. A například přibližně   cyklopruhy i chodník. Procházka   tí dolů stále dál a bez nějakých omeze-
        jeden milion korun platí Staré Hodějovi-  ze Starých Hodějovic  ke Špačkům,   ní. „Je dobře, že silnice má nový povrch,
        ce budějovickému Dopravnímu podni-  nebo jízda na kole, se proto na této   byl to tady opravdu tankodrom. Ale o to
        ku za provoz autobusové linky č. 11. Ten-  úzké a frekventované silnici rovná   rychleji zde někteří řidiči jezdí,“ uvádí Šár-
        to autobus zajíždí do obce během běžné-  adrenalinovému zážitku. Kdo zvedne   ka Gramanová, která v této části Starých
        ho dne dvakrát do hodiny a využívají ho   horkou bramboru a začne dopravní   Hodějovic žije i se svou rodinou. Starosta
        hlavně senioři a školní mládež.     pozapomnění řešit? Obec? Kraj?  souhlasí: „Ano, jsme si toho vědomi a za-
                                                                            stupitelstvo odsouhlasilo umístění rych-
        Doprava jako téma                                                   lostního radaru na zmiňované komunika-
           Velká většina zdejších rodin ovšem   nému významnému cíli, a provoz byl pro-  ci,“ okomentoval stav problematické části
        dává přednost dopravě osobními auto-  to slabý. S výstavbou nových domů v ne-  starohodějovické dopravy.
        mobily. Téma aut je v obci v posledních   dalekém Srubci a v lokalitě Na Štětkách
        letech frekventované, a to více než dříve.   se ovšem situace změnila. Přes obec za-  Soudržnost obce drží hasiči
        Kdysi byly totiž „Hodějce“ jakoby na kon-  čala jezdit řada lidí z  tamních novosta-  Pomyslným srdcem místního spole-
        ci světa, zdejší komunikace nevedla k žád-  veb. A o některých z nich se dá říct, že ne-  čenského života nejsou ani fotbalisti, ani


        44   BUDLIVE  jaro 2025
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49