Page 14 - BUDLive 2023/03: Lesní školky, Koněspřežka vs. sedláci, Létající sládek Aleš Dvořák
P. 14
Rozhovor
dětskou hru, kdy se sejdou jako dříve ně-
kde na plácku dvě až čtyři děti a prostě si
spolu hrají. Takových míst, kde si děti mo-
hou spontánně hrát, v zastavěných aglo-
meracích ubývá. A příroda je přesně tím
prostorem pro inspirativní volnou hru
na inspirativním místě. Vždycky jím byla
a vždycky bude.
Dobře, ale pojďme ke konkrétnímu
programu konkrétní lesní školky
například v Třísově. V čem se liší
od náplně času v klasických školkách?
Specifická už je cesta vlakem z Čes-
kých Budějovic. Většinu dětí přebíráme
na Jižní zastávce, po cestě k nám ale při-
stupují další děti. Jakmile s dětmi vystou-
píme, uděláme takzvaný ranní kruh, před-
stavíme, co se bude ten den dít. Často se
jedná o součást nějakého celotýdenního
nebo celoměsíčního tématu.
Cesta k vaší školce v Třísově vede
do poměrně prudkého kopce. Všechny
Kdo je vlastně autorem konceptu Co vás vlastně vedlo k založení školky, děti, včetně těch nejmenších, ho každý
lesních školek? se kterou tady dosud neměl nikdo den zvládnou bez problémů?
První lesní školky začaly, pro někoho prakticky žádné zkušenosti? My ale jdeme nahoru třeba celé do-
možná paradoxně, vznikat nikoliv z ryze My jsme tu školku s partnerkou Adé- poledne. Naším cílem není rychle dojít
ekologických, ale zejména praktických lou zakládali jako ještě docela mladí, a to do našeho zázemí v jurtě a zůstat tam ce-
důvodů po druhé světové válce v Dán- s možná naivní vizí, že bychom dětem lý den. Lidé si často myslí, že jurta je přes-
sku. Poválečný populační boom totiž při- mohli poskytnout nějaké to inspirativněj- ně to místo, kde se školka nachází. Ale
spěl k nedostatku míst v klasických ka- ší, kreativnější prostředí pro jejich vývoj. o místo nejde, jde o koncept výchovy. Dě-
menných školkách. A jelikož nebyly do- A lesní školky nám přišly jako fantastická ti si hrají a mají nějaký program po celé
statečné kapacity běžných školek, začalo alternativa. cestě, někdy dokonce do jurty vůbec ne-
se přemýšlet nad alternativami. Jako jed- dorazíme, protože jdeme na výlet jinam.
na z těchto alternativ se nabízela mož- Proč? V čem by měla být lesní školka Místo nehraje v naší filozofii velkou roli.
nost, že část předškolních zařízení bude pro děti inspirativnějším prostředím
fungovat v přírodě, nikoliv jen v pevných než školka klasická? K čemu ale tedy slouží jurta?
budovách. Z Dánska se pak lesní mateř- Obecně se stále řeší, že děti mají dnes V jurtě se třeba naobědváme, někte-
ské školky přesunuly do celé Skandiná- malý kontakt s přírodou, v přírodě se má- ré děti, pokud chtějí, jdou spát, s jinými,
vie, později pak v devadesátých letech lo pohybují, což řada psychologů a odbor- nespavci, jde chůva ještě ven. Jurta nám
minulého století i do Rakouska, Německa níků považuje také za důvod nárůstu růz- poskytuje zázemí, samozřejmě je to ta-
a dalších zemí. ných negativních jevů, jakými jsou napří- ké prostor pro hry třeba v případě nepří-
klad poruchy pozornosti u malých dětí. znivého počasí. Zhruba v půl třetí balíme,
Kdy vznikla první lesní školka jdeme zpátky na vlak a mezi půl čtvrtou
v Česku? Já ale pořád úplně nerozumím tomu, a čtvrtou děti předáváme rodičům.
Myslím, že v roce 2008, kdy byla zalo- proč by měla být právě lesní školka tím
žena v Praze lesní mateřská školka Šáryn- zázračným lékem například Z jakého sociálního zázemí se vlastně
ka. My jsme naši první lesní školku v Tří- na poruchy pozornosti… rekrutují vaši klienti? Jde o rodiče, kteří
sově zakládali v roce 2012, následně zača- Odborníci v podstatě přišli na to, že mají sami k přírodě blízko a často do ní
la fungovat i školka na Srubci a nyní jsme řada negativních jevů ve vývoji dítěte vy- jezdí, nebo naopak o rodiče, kteří se
otevřeli další nedaleko jezu U Špačků plývá z toho, že dětem chybí prostor pro do přírody příliš nedostanou a chtějí to
v Českých Budějovicích. volnou hru. Tedy takovou tu spontánní umožnit svým dětem?
14 BUDLIVE podzim 2023